„Ortografia Nie Jest Zła” – Projekt Ogólnoszkolny
2024-10-03
„Ortografia Nie Jest Zła” – Projekt Ogólnoszkolny
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach
Autor: Hanna Wilk
Realizatorzy: Hanna Wilk, Grażyna Strzelczyk, Katarzyna Kurkiewicz
Temat: Ortografia nie jest zła
Przedmiot: Język polski, jpjo koło literackie „Egzaminacyjne wprawki”
Czas realizacji: październik 2024-maj 2025
Adresaci projektu i jego zakres:
Podjęte działania są adresowane do uczniów klas IV-VIII Szkoły Podstawowej
nr 17 im. T. Kościuszki w Katowicach. Działania będą realizowane podczas lekcji języka polskiego, koła oraz w czasie zajęć języka polskiego jako obcego z wykorzystaniem metod i form pracy jak najbardziej korzystnych dla młodych odbiorców.
Cele projektu
Cel główny:
- Podejmowanie wszelkich działań, które przyczynią się do zwiększenia poziomu wiedzy dotyczącej poprawnej pisowni ortograficznej;
Cele szczegółowe:
- Zwiększenie możliwości rozwoju uczniów uzdolnionych w zakresie
poprawności ortograficznej języka polskiego i promowanie ich talentów.
- Motywowanie uczniów do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu
poprawności językowej.
- Popularyzacja konkursu, jako jednej z form rozwijania zainteresowań
i uzdolnień.
- Integracja społeczności szkolnej.
- Dbałość o czystość i piękno języka polskiego.
- Propagowanie idei poprawnej pisowni.
-Motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii.
- Podniesienie poziomu znajomości ortografii i interpunkcji polskiej.
- Doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortograficznych.
Treści:
Projekt obejmie treści przewidziane w podstawie programowej wraz z ich rozszerzeniem.
Zadania dla klas w poszczególnych miesiącach:
październik
4-6 - Stworzenie plakatu, na którym zostaną zaprezentowane wyrazy z trudnością ortograficzną (rz/ż wymienne, ó wymienne, ch wymienne);
7-8 Zrobienie słownika ortograficzno-obrazkowego ;
listopad
4-6 – stworzenie krzyżówki z hasłem „Ortografia”;
7-8 Przygotowanie lapbooków dotyczących zasad ortograficznych;
Grudzień, styczeń, luty
4-8 – rozwiązanie jak największej ilości zagadek ortograficznych (dostępnych u nauczyciela);
marzec
4-8 napisanie dyktanda z lukami oraz drugiego ze słuchu;
kwiecień
4-5 stworzenie kart do gry w „Piotrusia”, które uzasadniają pisownię ortograficzną;
6-8 sporządzenie krzyżówek, rebusów, diagramów dotyczących wiedzy z zakresu ortografii i interpunkcji;
maj
podsumowanie projektu.
Metody i formy pracy:
Do realizacji projektu zostaną głównie wykorzystane metody zajęć praktycznych oraz aktywizujące w tym:
• zabawy edukacyjne z wykorzystaniem gamifikacji: kalambury, krzyżówki, quizy;
• projekty edukacyjne w formie grupowej;
Ewaluacja:
- prace uczniów,
- napisanie dyktand, których celem jest wyłonienie MISTRZA ORTOGRAFII.
Opracowała:
Hanna Wilk